Phoenix [*Mestni kino Domžale*]
psihološka drama
Mestni kino Domžale in Knjižnica Domžale vas vabita na ogled psihološke drame PHOENIX v režiji Christiana Petzolda. V dvorani Kulturnega doma Franca Bernika se nam lahko pridružite v soboto, 27. junija 2015, ob 19.00. Lepo povabljeni!
Vsi člani Knjižnice Domžale imajo za vse projekcije izbranega filma 20 % popusta. Vstopnice lahko rezervirajo preko telefona (01 722 50 50).
PHOENIX
,
psihološka drama / režija: Christian Petzold / scenarij; Christian
Petzold v sodelovanju s Harunom Farockijem po romanu Le retour des cendres
Huberta Monteilheta / igrajo: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf, Michael
Maertens, Imogen Kogge, Kirsten Block, Uwe Preuss / distribucija: Demiurg /
2014, Nemčija / 98’
KRATKA VSEBINA
Psihološka drama o ženski, ki trmasto verjame, da lahko ljubezen med
ruševinami Berlina leta 1945 preživi grozote vojne.
Junij leta 1945. Nelly Lenz, ki se je iz koncentracijskega taborišča
vrnila s hudo iznakaženim obrazom, po rekonstrukcijski operaciji začne iskati
ljubezen svojega življenja, moža Johnnyja. Ta živi v prepričanju, da njegova
žena – tako kot vsa njena družina – ni preživela holokavsta. Ko ga Nelly končno
izsledi, Johnny v njej ne vidi nič več kot žensko, ki je čudno podobna njegovi
mrtvi soprogi. Predlaga ji, da bi prevzela njeno identiteto in mu tako pomagala
do družinske zapuščine. Nelly, ki hoče vedeti, ali jo je Johnny resnično ljubil
ali pa je bil prav on tisti, ki jo je izdal nacistom, tako postane svoja lastna
dvojnica. Psihološka drama, postavljena med ruševine Berlina leta 1945, je
zgodba o ženski, ki trmasto verjame, da lahko ljubezen preživi grozote vojne.
Triler noir s pridihom Vrtoglavice je posnel Christian Petzold, eden največjih
mojstrov t. i. berlinske šole.
festivali, nagrade
Nagrada FIPRESCI – San Sebastián. Toronto. London. Viennale. Solun.
LIFFe. Rotterdam. Hongkong.
TRAILER
iz prve roke
»Med pripravami je na nas močno vplivalo besedilo Alexandra Klugeja
Ein Liebesversuch [Ljubezenski eksperiment]. Zgodba se dogaja v Auschwitzu.
Nacisti skozi luknje gledajo v zaprto sobo. Opazujejo par, ki se je nekoč
strastno ljubil – tako je zapisano v dokumentih. Nacistični zdravniki skušajo to
ljubezen obuditi: hočejo, da bi imel par spolni odnos. Cilj je ugotoviti, ali
je bila ženska uspešno sterilizirana. Poskusijo vse: šampanjec, rdečo luč,
škropljenje z ledeno mrzlo vodo, da bi ju potreba po toploti morda spet
prignala skupaj ... Vendar se nič ne zgodi: moški in ženska se niti ne
pogledata. Neuspeh nacističnih zdravnikov na neki čuden način pomeni zmago za
ljubezen: ljubezen, ki je izgubljena in ki je ti zločinci ne morejo priklicati
k življenju. Mislim, da je bil ta tekst za nas najpomembnejši. Ali je mogoče
skočiti nazaj čez globoko, nihilistično brezno, ki so ga v Nemčiji izkopali
nacionalsocialisti, ter rekonstruirati čustva, ljubezen, usmiljenost, sočutje –
življenje nasploh? Nelly ne sprejme, da zgodbe in pesmi niso več mogoče, da ni
več mogoča ljubezen. Čas hoče zavrteti nazaj. Ljudje, ki se z nečim nočejo
sprijazniti, ki so uporniški in trmasti, me kot režiserja zanimajo. /…/ Ko je
bil Harun še moj učitelj na akademiji v Berlinu, mi je dal v branje svoj esej o
[Hitchcockovi] Vrtoglavici, v katerem je govoril o moški projekciji, o moškem,
ki hoče zgraditi žensko po svoji zamisli. Potem je bila tu še knjiga [Huberta]
Monteilheta Le retour des cendres [1961], o kateri sva imela dolge diskusije.
/…/ Gre za nekakšno mešanico med Vrtoglavico in zgodbo o vrnitvi iz
koncentracijskega taborišča. /…/ Spraševala sva se, ali bi lahko to bila
knjiga, ki bi zapolnila vrzel v nemški filmski industriji. Česa takšnega v
Nemčiji namreč nimamo. Američani so bili v Vietnamu, vojaki so se vrnili in
nastal je novi film: Cimino, Noč živih mrtvecev in tako naprej. Vrnitev domov
je osnova pripovedništva, to je tudi tema Odiseje. Tudi neorealizem govori o
vrnitvi domov, ne le v smislu filma ceste, ampak kot vprašanje: kdo smo, kaj je
ta dežela? Nemci bi morali to zgodbo o vrnitvi domov dobiti že leta 1945, a je
niso posneli. Nočejo videti samih sebe, saj se nočejo soočiti s svojo krivdo.
Mislim, da je to rana, ki se vleče skozi vso našo filmsko zgodovino – do danes.
/…/ Nellyjine nemogoče sanje se mi zdijo podobne sanjam narediti film: nočem
biti več duh, delati hočem filme, v katere verjamem, hočem imeti obraz, hočem
biti ljubljen. Nisva si tako različna, lahko jo razumem.« Christian Petzold
portret avtorja
Christian Petzold se je rodil leta 1960 v Hildnu in študiral režijo
na Nemški akademiji za film in televizijo v Berlinu. Z mednarodno priznanimi
filmi, kakršni so Notranji mir (Die innere Sicherheit, 2001), Yella (2007) in
Jerichow (2008), se je uveljavil kot vodilni predstavnik ohlapno povezane
skupine sodobnih nemških režiserjev, znane pod imenom berlinska šola. Leta 2012
je z Nino Hoss in Ronaldom Zehrfeldom posnel film Barbara, ki mu je poleg
številnih drugih priznanj prinesel srebrnega medveda za najboljšo režijo na
Berlinalu, obenem pa potrdil njegov sloves enega najbolj kritiško cenjenih
sodobnih nemških režiserjev. Film Barbara smo pred dvema letoma lahko gledali
tudi v Mestnem kinu Domžale v okviru filmskega abonmaja.
kritike
»Petzold ustvari mešanico suspenza, maščevanja in krivde, ki v
spomin prikliče ne le Hitchcocka, pač pa tudi Fassbinderja. Film ne bi mogel
biti bolj psihološko kompleksen /…/.« Mark Peranson, Cinema Scope
»Christian Petzold v nekaj kratkih in preciznih potezah nariše svojo
protagonistko kot tragično žrtev in hkrati kot borko, katere pojava ima
strašansko moč – paradoks, ki doseže svoj vrhunec približno devetdeset minut
kasneje v osupljivem in nepozabnem zadnjem prizoru. /…/ Phoenix je čisto
preprosto popolno zasnovan in strukturiran film, ki najde ravnotežje med
narativnim suspenzom in tematsko kompleksnostjo, ne da bi kadarkoli zdrsnil v
kliše ali nejasnost. Poleg tega gre za doslej najbolj virtuozen primer aluzivne
cinefilije tega vztrajno referenčnega nemškega režiserja, ki tokrat v akcijo
vključi nič manj kot tri klasične filme noir.« Adam Nayman, Cinema Scope
»Prevzemajoč razmislek o povojni rekonstrukciji identitete /…/,
zakrinkan v triler noir o zamenjani identiteti.« Joumane Chahine, Film Comment
»Petzold in njegova muza, izjemna Nina Hoss, se v šestem skupnem
projektu družbene in politične kompleksnosti Nemčije dvajsetega stoletja znova
lotevata skozi prizmo ameriškega žanrskega filma – tokrat se naslanjata na
bogato tradicijo psihodram o dvojnikih, ki so temeljile na neomajni moči
človeškega obraza: Njen obraz (A Woman's Face), Vrtoglavica, Vnovič rojeni
(Seconds).« Scott Foundas, Variety
»To tiho pretresljivo delo si zasluži, da ga vidi kar najširši krog
art house občinstva.« Jordan Mintzer, The Hollywood Reporter
»V popolnem nasprotju s tem, kar bi pričakovali od berlinske šole –
režiser sodi med pripadnike prve generacije –, zagrabi Phoenix gledalca že v
prvi minuti. /…/ Petzold se tako kot v svojem prejšnjem filmu Barbara loteva
nemške zgodovine na podoben način kot Rainer Werner Fassbinder: z močnimi
ženskami v središču zgodbe ter s scenarijem, v katerem so usode posameznikov
ravno tako pomembne kot natančno raziskane družbene okoliščine. Kdor je menil,
da je Petzold z Barbaro dosegel vrhunec svoje kariere, naj premisli še enkrat.
Phoenix je vsaj tako močan film.« Peter Gutting, cinetastic.de
»Varčni in učinkoviti motor tega filma deluje na bencin, narejen iz
filmske zgodovine. Petzold /…/ z izjemno preprostostjo razkrije zgodovino za
filmskimi podobami in žanri, tako da filmi o amneziji, filmi noir ter filmi o novi
identiteti ob Phoenixu nenadoma zbledijo. Iz [Hitchcockovega] Suma,
[Franjujevih] Oči brez obraza, Vrtoglavice in neštetih drugih vstanejo resnični
ljudje ter resnične zgodbe o izdajstvu, nasilju, preživetju, oživitvi in
maščevanju. /…/ Nič manj pomembno pa ni, da se režiser teh konvencij loteva z
druge strani: to je Vrtoglavica z vidika Kim Novak, detektivski film noir, v
katerem se namesto z bedastim detektivom poistovetimo s femme fatale.« Daniel
Kasman, Notebook
»/…/ eden najboljših novih filmov, kar sem jih letos videl. Nekakšen
križanec med [Verhoevnovo] Črno knjigo in [Almodóvarjevo] Kožo, v kateri živim
– čeprav niti približno tako pretiran kot katerikoli izmed njiju.« Ignatiy
Vishnevetsky, The A.V. Club
»/…/ delo, ki si ničesar ne skuša olajšati: nobenih preprostih
rešitev, nobenih binarnih nasprotij.« Julia Dettke, Die Zeit
»Petzold s Phoenixom ustvari mojstrovino, še toliko bolj izjemno,
ker gre za enega redkih nemških filmov, ki nam pokaže neposredne posledice
holokavsta.« Eithne O'Neill, Positif
»Močna, ganljiva in vznemirjujoča melodrama, ki govori o nori
ljubezni, izgubljeni identiteti in izdaji, pa tudi o upanju.« Alain Grasset, Le
Parisien
»Petzold ne dopusti, da bi zgodba kadar koli zapadla v melodramo,
podobno kot v prejšnjih filmih pa ga tudi tokrat intrigira relacija
politično–osebno, povezanost obeh in njuna soodvisnost. Njegova junaka ves čas
komunicirata na dveh ravneh – skozi skop dialog in skozi bolečino, ki jo nosijo
preživeli – s čimer režiser prepleta mikro in makro raven dogajanja ter na
subtilen način gradi suspenz. Phoenix je tako po eni strani film o soočanju z
individualno krivdo, ki privede do zloma intimnega odnosa, tako dokončnega, da
ni več poti nazaj, po drugi strani pa je tudi zgodba o kolektivni krivdi in
zanikanju tragedije, ki se ji reče holokavst.« Špela Standeker, Dnevnik
»Močna parabola o identiteti in kolektivnih obrambnih mehanizmih.«
Ana Jurc, MMC RTV SLO